Uber je samo taksi kompanija

Disruptivna priroda Ubera počiva u njegovoj suštini, a to je: korenita transformacija korisničkog iskustva u industriji koja je na izmaku snaga.

prenosimo - 3. Novembar, 2016.

U nastavku je prevod članka Bala Balađija, serijskog preduzetnika koji, između ostalog iza sebe ima kompanije GridMine, Bal Lab, SurfKitchen i DeviceDriven. U ovom članku, Bal piše o Uberu i značaju korisničkog iskustva za njegov uspeh. Original možete pročitati ovde.


Potražite na internetu „Uber je samo taksi kompanija“ ili neku sličnu rečenicu, i videćete koliko je uspešno Uber izbegao da ga nazovu taksi kompanijom.

Prvi rezultat na Google-u je odgovor na Quori jednog od zaposlenih u Uberu, koji kaže „Uber je kompanija koja pruža tehnološku platformu na kojoj putem pametnog telefona možete dobiti usluge na zahtev gotovo u realnom vremenu“ — ovo je verovatno precizno, ali poprilično dosadno.

Uber danas sigurno ima viziju koja je mnogo dalekosežnija od one koju je imao kada je počinjao — ali, ako NE posmatramo Uber kao taksi kompaniju, promiče nam važan delić uvida u prirodu disruptivnosti i poslovne prilike. Iz sopstvenog iskustva (vozio sam se Uberom tri puta) i iz onoga što sam čuo od prijatelja koji su ga preporučili, otprilike izgleda ovako: „Uzeo sam telefon, naručio automobil u blizini, bio je jeftin i imao je sjajnog vozača — i najbolje od svega je što nisam morao da se petljam s novcem ili izgubljenim računima.“

Tvrdim da je Uber na samom početku uspešno ponudio izvanredno korisničko iskustvo (preciznije rečeno, iskustvo same usluge) koje je glatko teklo od „pretraži“ sve do jednostavnosti koja se tiče izdavanja računa — niska cena, elokventni vozači i kvalitetni automobili samo su deo iskustva. Moja teza je sledeća: dok su drugi pre i posle, tražili kako da „izgrade tehnološku platformu na kojoj putem pametnog telefona možete dobiti usluge na zahtev gotovo u realnom vremenu“, disruptivna priroda Ubera počiva u njegovoj suštini, a to je: korenita transformacija korisničkog iskustva u industriji koja je na izmaku snaga.

Ako razmislite o tome, i osvrnete se na neke od “brendova” koji su nedavno napravili preokret u svojim industrijama, kao što su AirBnB, Apple-ov iPhone ili FarFetch, biće vam jasno da su oni suštinski drugačiji od ostalih disrupcija koje tek predstoje, kao što su uspon AI, Big Data ili botova.

Postoji pozamašna investiciona baza za preokrete u industriji, kao i za stvaranje mogućnosti za sve učesnike kroz unapređeno korisničko iskustvo — bilo da se radi o tržištu čestitki vrednom 130 milijardi dolara (to je baš velika suma, zar ne?) ili tržištu cloud aplikacija vrednom 100 milijardi dolara (kao što mi pokušavamo da uradimo sa DISTRIBOOTED-om). Kada gradite platforme kao što je DISTRIBOOTED, lako se možete izgubiti u svetu kontejnera, rasporeda resursa, univerzalnih instalatera, cloud menadžmenta, VPC-jeva i bastion hostova. Pitate se da li postoji još nešto čega se treba držati, da biste bili sigurni da ćete napraviti trajnu vrednost? Kao što kaže krilatica SurfKitchen-a (jedne od kompanija koje sam osnovao) — ISKUSTVO je presudno.

A kao što smo naučili na primeru Ubera — iskustvo vredi 50 milijardi dolara.