Da li su ti potrebni suosnivači za pokretanje startapa? Evo šta kažu iskusni preduzetnici

Jeste li ikad primetili kako mali broj uspešnih startapa je pokrenut od strane samo jednog osnivača? Čini se kao da to nije slučajnost.

Aleksa Vidović - 7. Oktobar, 2016.

Dosta je pričano i pisano o tome da li je neophodno imati suosnivača da bi postigli uspeh sa svojim startapom. Želeli smo da vama predstavimo neke od argumenata za i protiv, kao i razmišljanja nekih od relevantnih preduzetnika i investitora.

Solo osnivač/ica — najveća moguća greška?

Vrhovni guru startapologije, suosnivač Y Combinatora, Paul Graham, u svom eseju o startap greškama navodi kao prvu po redu (i najveću generalno) to kada osnivač/ica nema partnera.

Jeste li ikad primetili kako mali broj uspešnih startapa je pokrenut od strane samo jednog osnivača? Čak i za kompanije za koje mislite da imaju jednog osnivača, kao Oracle, uglavnom se ispostavi da ih imaju više. Čini se kao da to nije slučajnost.

Sa njim se slaže i domaći investitor Nebojša Lazić.

nebojsa-lazic suosnivačZbog čega neko ne bi imao suosnivača? Da li je problem u tome što ne možeš dovoljno dobro da motivišeš ljude (prijatelje!) da ti se pridruže? Ili ta ideja i nije baš toliko sjajna kada niko neće da joj se priključi?

Kako ćeš sutra da prodaš svoj proizvod kupcu, ako sada ne možeš da ga prodaš nekom svom prijatelju? Ili nešto nije u redu sa “glavnim” osnivačem? Ili ne želiš da se odrekneš procenta vlasništva svog startapa u korist drugog foundera?

Šta god da je od ovog, ukazuje na velike probleme koji se kriju ispod površine. Konačno, ukoliko razmišljate o podizanju investicije za svoj startap – ni ne pokušavajte da razgovarate sa ozbiljnim investitorima ukoliko ste solo.

Ovo su dosta jaki stavovi ljudi kojima je posao da procenjuju šanse za uspeh startapa. Pored navedenog, možemo izlistati još nemali broj dobrih razloga za to da se startap pokrene zajedno sa još nekim.

Pre svega tu je uzajamna moralna podrška. Započeti biznis nije lako. Poželećete da odustanete, da odete kući, pokrijete se preko glave i da plačete. Tu bi vaši suosnivači trebalo da bude za vas, da vas ohrabri i podrži. Naravno, i vi ćete biti tu za njih kada im to bude bilo potrebno.

Ako vaše veštine nisu dovoljno dobre za neki aspekt biznisa, imate nekoga ko može da vas pokriva. Ovo sa sobom povlači i pitanje: kako izabrati osobu sa kojom ću imati dobru sinergiju?

Vođenje posla nije ni malo jeftino, a kao što mnogi osnivači startapa znaju, vrlo je teško doći do ranih investicija. Imati partnera  je jako korisno jer imate sa kim da podelite troškove i odgovornost.

Ivana Zirojević, koja je sa svojim mužem osnovala, izgradila, a potom i prodala Donesi.com, kaže:

ivana_zirojevic suosnivačUkoliko se suosnivači dobro slažu, imaju slične vizije razvoja firme i odgovarajuću podelu posla, to može dosta da pomogne razvoju i brzom rastu firme. Prosto, dve glave razmišljaju bolje nego jedna.

Nama je to bilo dobro iskustvo, jer smo delili ideju i svu tu energiju neophodnu da pokreneš nešto od nule, kreiraš tržište i opstaneš na njemu deset godina, uz stalni rast. U privatnom smislu je zahtevno i izazovno, ali nije nemoguće.

A kao što smo videli, investitori vole da vide da kompaniju vodi više od jedne osobe. Jednostavno, takve kompanije su u manjoj opasnosti da propadnu i ulivaju dosta više poverenja ljudima koji bi trebalo da ulažu u njih.

Ima li, zaista, pravila?

Apple — Džobs i Voznijak. Microsoft — Gejts i Alen. Google — Pejdž i Brin. Facebook — Cukerberg i drugari koje je izbacio iz firme. I tako dalje. Deluje da gdegod pogledamo, nalazimo na šablon da uspešne kompanije pokreće više ljudi.

S druge strane, nije da nam fali primera za uspešne kompanije koje je osnovala samo jedna osoba. Amazon i Dropbox uopšte nisu neuspešni, svaki na svoj način, a opet imaju samo po jednog suosnivača.

Ako pogledamo dve domaće kompanije koje su prodate ove godine, AskGamblers i ManageWP, i njih je pokrenula samo po jedna osoba. Upravo smo Vladimira Prelovca pitali o tome koje su prednosti i mane samostalnog pokretanja startapa.

Ima jedan natpis na jednom kafiću ispod našeg ofisa koji kaže:suosnivač

“If you want to walk fast, walk alone; if you want to walk far, walk together.”

Izgleda da sam ja od onih koji brzo hodaju.

Stefan Pajković, osnivač Tradecore-a, nam je na isto pitanje dao ovaj odgovor:

stefan-pajkovic suosnivačSamostalno pokretanje firme je jako teško, ali ti daje potpunu svest o problemu i jasnoću u razmišljanju. U isto vreme može da bude naporno, i promene konteksta u razmišljanju su teške.

Ali, kako vreme bude prolazilo, tvoji najbolji zaposleni postaće tvoji suosnivači, i problem će nestati.

Naravno da je moguće izgraditi kompaniju u kojoj za početak nosite sav teret na svojim plećima.

Jedna (ne preterano duboka doduše) studija čak pokazuje da je više od polovine uspešnih startapa započelo sa samo jednim osnivačem. Sa ovim se slaže i Ivana:

ivana_zirojevic suosnivačMoguće je pokrenuti uspešan biznis i u solo varijanti, bitna je vizija (kako i gde želiš da vidis svoju firmu u budućnosti na tržištu), usmerenost na uspeh, dobra organizacija, i naravno, puno rada.

Čak bi se moglo reći da samostalnim pokretanjem firme smanjujete najveći rizik za propadanje startapa — čak 62% se raspadne zbog sukoba suosnivača.

Koju poruku poslati?

Ono što je očigledno je da ne postoji definitivno pravilo. Ipak, mi smo više privrženi ideji da je za uspešan startap preporučljivo imati partnere sa kojima radiš na njemu.

Zbog toga i na našoj Startap akademiju tražimo pre svega formirane timove suosnivača. (Usput, za petu generaciju akademije prijavite se do 10. oktobra).

Ukoliko imate svoje mišljenje ili iskustvo, podelite ga sa nama u komentarima, a u narednom članku ćemo vam predstaviti nekoliko taktika oko toga kako možete pronaći suosnivače.