Zašto nikada* nećemo tražiti od članova žirija da potpišu NDA

Duboko verujemo da je kod startapa realizacija bitnija od ideje. Istovremeno, kao startap scena smo mladi i nezreli, i imamo još dosta toga da učimo o ispravnim načinima postupanja u nekim novim situacijama.

Vukašin Stojkov - 8. Decembar, 2016.

Prethodnih dana smo se našli između dva strastvena suprotstavljena stava, između dva startapa. Prvopokrenuti tvrdi da je prilikom svog izlaganja na “pitching” događaju Pioneers festivala, koji smo ko-organizovali, jedan od članova žirija iskoristio prezentovane informacije i ideje za pokretanje svog startapa.

Očigledno, situacija je dosta nezgodna, u pitanju su velike količine rada i emocija i poverenja, i nezahvalno je mešati se u celu stvar. Biramo da to ne učinimo, ali jesmo osetili potrebu da se oglasimo budući da kao ko-organizatori događaja imamo barem delić odgovornosti za ono što se desilo na njemu, oko i nakon njega.

Ukratko, naš stav je da su ugovori o poverljivosti informacija koji se potpisuju pred prezentovanje startapa u javnosti loša stvar, do sada ih nikada nismo imali i sve su šanse da nikada ni nećemo.

Možda će biti najzgodnije da objasnim ovaj stav pričom iz ličnog ugla, iz glave mene kao preduzetnika.

Kada sam bio pozvan da učestvujem kao mentor na jednom od prvih startap događaja u Beogradu, na ulazu su me organizatori zamolili da potpišem NDA u kome je, između ostalog, pisalo i to da neću “ukrasti” ideju bilo kog od startapa koji će se predstaviti. Zahvalio sam se i odbio priliku da učestvujem u događaju zato što u glavi vrtim 50 raznih startap ideja, i nisam želeo da sebi blokiram mogućnost za rad na bilo kojoj samo time što ću čuti nekog ko ima sličnu ili istu ideju. Isto to ne želimo da nametnemo bilo kome od mentora ili sudija na našim događajima.

Jedna misao koju pokušavamo da prenesemo svim mladim preduzetnicima i preduzetnicama sa kojima radimo je da je ideja bitna, ali daleko, daleko manje bitna od kvaliteta izvedbe te ideje.

ideja-vs-izvedba

Kada je Google izašao na tržište postojalo je na desetine drugih pretraživača. Nakon nekoliko godina praktično je ostao da postoji samo jedan. Tim iz Google-a je toliko dobro izveo svoju ideju da je sahranio sve druge.

Kada su događaji u pitanju, na startapima je da donesu pametnu odluku oko toga kada i kako će se predstaviti u javnosti. Ukoliko verujete da je vaša ideja genijalna, ali ju je veoma lako kopirati, tj. nemate neki “tajni sos”, onda je verovatno bolje da je ne delite javno dok ne postanete preveliki da bi vas iko drugi pretekao.

S druge strane, verujemo u to da je važno da se svi u okviru tech/startap zajednice ponašamo pošteno i etično jedni prema drugima — zdrav ekosistem je bolji svim učesnicima. Takođe, verovatno je previše da očekujemo da ovako “zeleni” svi sve uvek radimo kako treba, kao u nekim zrelijim ekosistemima. OK je da grešimo, ali i da učimo iz tih grešaka.

Praksa koju sam lično praktikovao, ali i koju sam viđao po inostranstvu je da mentori i članovi žirija deklarišu svoje potencijalne konflikte interesa čim pomisle da možda postoje. To znači da ukoliko si recimo, član žirija na nekom startap takmičenju i imaš ideju sličnu ekipi koja prezentuje (ili si investitor/savetnik sličnom proizvodu) to izjaviš i ponudiš da se ukloniš sa scene.

Verujemo da je to i savršeno normalno i, jednostavno rečeno, ispravno.

*kažu nikad ne reci nikad tako da eto ove zvezdice za svaki slučaj, ako u nekom trenutku skapiramo da ipak postoje situacije kada je bolje to raditi.