Soso Sašez, preduzetnik iz San Franciska: Rizik ne sme da ima negativnu konotaciju

Američki preduzetnik postao je novi savetnik srpskom startapu. Za Startit je izneo svoje viđenje razvoja preduzetništva u regionu, iako kaže da prepoznaje kvalitet, Soso smatra da domaći preduzetnici često ne prepoznaju jedinstvene šanse

Sanja Zrnić - 1. Oktobar, 2015.

Pre nekoliko dana Rade Joksimović je za Startit otkrio da je srpski startap Loyalis dobio novog člana “advisory board-a”. Reč je o jednom od najuspešnijih “Growth” stručnjaka iz San Franciska Soso Sašezu.

Soso je stručnjak za prodaju i osnivač Growth Pilots kompanije, koja pomaže klijentima da pomoću plaćenih kanala za privlačenje kupaca skaliraju svoj proizvod. Preko 50 kompanija koje su nekada bile startapi u ranoj fazi uz Sosovu pomoć su se razvile u međunarodne korporacije.

Prilikom jedne posete Beogradu, Soso je za Startit izneo svoje viđenje domaće startap scene i objasnio kako zapravo Silicijumska dolina tretira startape i njihove osnivače.

soso-sashezPostoji mnogo zabluda o Silicujmskoj dolini. Ljudi moraju mnogo da se bore, ništa ne dolazi lako. Mreža ljudi koja postoji u San Francisku je izuzetno vredna, ali da biste imali korist od nje morate biti izuzetni. Nije dovoljno da nekom samo pošaljete mejl, vi morate da umete da u jednoj rečenici da objasnite zašto je važno da vas neko upozna i koliko ste vi i vaš startap zapravo značajni

Soso je takođe dodao da u razgovoru sa lokalnim preduzetnicima nije video da razumeju značaj – jedne šanse.

Ukratko, ne smete biti lenji. dolina nije mesto za takve ljude. Može biti vrlo surova za ljude koji dođu sa strane i misle: Ok, ovde sve već savršeno funkcioniše i ja ću samo da se ubacim u sistem, samo moram da pokažem ljudima šta imam. To ne ide tako. U dolini i će ti pomoći onoliko koliko si spreman da pomognes sebi – upozorio je Soso sve preduzetnike koji se spremaju da budu gosti svetskog epicentra tehnološkog preduzetništva.

On je objasnio da stranci, tačnije svi koji dolaze sa drugačijim načinom razmišljanja od “top notch” igrača, često prođu mnogo drugačije od svojih očekivanja. Dolina je do sada naučila da prepoznaje kvalitetne preduzetnike, koji donose posebnu vrednost u zajednicu, i koji su uvek raspoloženi da podele svoje znanje i iskustva.

soso-sashezOvo je stvrano veoma važan proces, koji čini dolinu takvom kakva je

 

Kada je reč o srpskoj startap sceni, Soso je insistirao na poređenju sa Silicijumskom dolinom, zbog načina na koji preduzetnici pristupaju investitoima i zajednici. On smatra da je važna razlika  u tome što u dolini uspešne kompanije ističu.

Sposobni preduzetnici ‘vraćaju zajednici’ tako što ulažu svoje vreme u nju. Oni se ne kriju, vrlo su glasni i to je ono što privlači investitore, pametne ljudi i tako dobijate ‘efekat grudve’. Ovde mi se čini da nema mnogo ohrabrivanja unutar zajednice. Nema mnogo podrške ni od države koliko shvatam, pa se ovde pokretanje biznisa shvata kao vrlo rizičan potez. A rizik kod vas ima negativnu konotaciju. U Silicijumskoj dolini te maltene nagrade za rizik, a ako doživiš neuspeh to se vrednuje kao iskustvo. Nije loša stvar ako ne uspeš, sve dok nešto naučiš iz toga i sledeći put to primeniš kako bi bolje poslovao. U nekim delovima u ovom regionu, ako doživiš neuspeh, maltene si na crnoj listi, kako ne bi mogao da gradiš kompaniju ponovo. To je veliki izazov.

Ono što po mišljenju ovog uspešnog preduzetnika treba da se nauči od Silicijumske doline je da se primenjuje znanje koje se stiče, makar i neuspehom. Soso kaže da vidi mnogo dobrog talenta ovde i dosta stručnjaka, ali često oni ne znanju da iznesu inovativna rešenja. Takođe smatra da je preduzetnicima u San Francisku mnogo lakše da pričaju sa investitorima, dok su ovde ljudi malo rezervisani, a investitori nedostupni.

soso-sashezAko radite za globalno tržište, onda je to mnogo teže odavde. U Kaliforniji,mogu da se ‘nanjuše’ trendovi, ovde se često dešava da ljudi kaskaju, a to ne sme da se dešava sa svetskom konkurencijom.

O sličnoj temi razgovarali smo i sa  Tristanom Polokom koji je u maju ove godine bio sa Sosom u Beogradu. Zapažanja i ovog preduzetnika iz San Franciska su slična, a glavna poruka domaćoj zajednici ostaje ista – Think Big.