Uber lansira samovozeće automobile — do kraja avgusta na ulicama u SAD-u

Značajnost ovog poteza je i u tome da će prva samovozeća vozila na ulicama biti odmah upotrebljena u komercijalne svrhe.

Aleksa Vidović - 18. Avgust, 2016.

Na ulicama Pitsburga pojaviće se ovog meseca prvi Uberovi samovozeći automobili. U pitanju je model Volvo XC90, i za početak će ga nadgledati jedna osoba na vozačevom sedištu.

Plan se ostvaruje

Krajem 2014. godine Travis Kalanik, direktor Ubera, došao je u Pitsburg sa misijom da unajmi najbolje svetske stručnjake iz oblasti autonomnih vozila. Imao je plan da zameni više od milion Uberovih vozača robotima. Plan je zvučao vrlo hrabro i mnogi su mislili da nije realan.

Ovog meseca Uber će omogućiti svojim korisnicima u Pitsburgu da pozovu samovozeće automobile za svoje vožnje. Uber ovo čini prvom kompanijom u svetu, ostavljajući za sobom sve konkurente, uključujući i Google, koji svoj samovozeći automobil testira već neko vreme.

Samovozeći auto, ali sa vozačem

Uber će to uraditi u skladu sa važećim zakonom, koji traži da u vozilu, uprkos autonomnom režimu, postoji i vozač koji će nadgledati situaciju i preuzeti komande ukoliko se za tim ukaže prilika.

Pravni regulatori i dalje izbegavaju da reše pitanje odgovornosti u samovozećim kolima, ostavljajući na snazi zakon kojim se propisuje da u svim samovozećim vozilima mora biti prisutna i osoba koja nadzire vožnju, i spremna je da reaguje ako se za to ukaže potreba.

Zakoni u SAD, EU, kao i većini ostalih zemalja uglavnom su saglasni po ovom pitanju i prepoznaju samo 3 vrste odgovornosti u slučaju nesreće: vozača, vlasnika i proizvoda, s tim što kod proizvoda nije definisana situacija sa potpuno autonomnom veštačkom inteligencijom bez čoveka za volanom.

Značajnost ovog poteza je i u tome da će prva samovozeća vozila na ulicama biti odmah upotrebljena u komercijalne svrhe.

Očigledno je da smo svedoci vrlo jake utakmice na ovom polju. Među najvidljivijima su Tesla sa svojimnaprednim autopilotom a na ulicama i Google, koji za svoj samovozeći auto tvrdi da je spreman za gradske vožnje, ali nije tu, jer odbijaju da ubace komande za čoveka.

Oni koji su do pre godinu dana bili skoro potpupno pasivni, tradicionalni proizvođači automobila sada su agresivno ušli u utakmicu. General Motors sa nekoliko akvizicija i saradnjom sa Uberovim konkurentom, Lyftom, kao i Ford koji je najavio da će kreirati sopstveni servis za deljenje automobila.

Zanimljivo je videti implikacije u načinu na koji se transportujemo i ko će na kraju najviše profitirati. Da li će to biti proizvođači automobila ili njihovi distributeri, kao i da li će distribuciju kontrolisati specijalizovane kompanije (poput Ubera, Lifta, Didija) ili će tu primat preuzeti vlasnici platformi koje najviše koristimo (Apple kroz iOS i Google kroz Android).