Nema dobrog hardvera bez sjajnog softvera

Softver jede ceo svet, pa samim tim i hardver — od pametnih telefona, do automobila.

Zoja Kukić - 25. Januar, 2016.

Prošle nedelje slušala sam Nebojšu Lazića iz Startlabsa kako na Startap akademiji govori da investira isključivo u softverske biznise i kako, naizgled vrlo hardverski biznis iz svog portfolija smatra potpuno softverskim.

Komponente i uređaj koji koriste mogu se nabaviti i kupiti na dosta različitih mesta i mogu se kupiti nezavisno od njih, ali softver je ono što čini njihov proizvod posebnim.

U poslednjih nekoliko godina ovo postaje karakteristika maltene svakog hardverskog biznisa. Komponente se nabavljaju i sklapaju svuda. Jedna ista kamera nalazi se u telefonima, bebi monitorima, dronovima, ali ono kako se njome upravlja, šta taj softver sve kombinuje i omogućava i sam UX postaju vrlo bitni.

Iako je ne tako davno bilo drugačije, hardver postaje nešto što se vrlo lako kopira, dok je softver ono što pravi razliku. Nekada je tu bio i dizajn, ali polako i to postaje standardizovano i maltene svaki proizvod je dovoljno lep da je kod prosečnih korisnika teško izdiferencirati se u tom smislu.

Prošle nedelje odigrao se i Consumer Electronics Show (CES) gde se na primeru proizvoda za pametne kuće najbolje vidi taj problem, preko 50 različitih proizvoda koje deluju vrlo slično.

U prilog ovoj tezi ide i tržište mobilnih telefona i opadanje vrednosti proizvođača koji ne razvijaju softver koji pogoni uređaje — Apple i Google su dobitnici, OEM proizvođači poput Samsunga, HTC-a ne toliko. (Interesantan je slučaj Xiaomija koji je uspeo, za trenutak barem, da se izdiferencira zahvaljujući izuzetnom korisničkom iskustvu i povoljnim proizvodima.)

Slično vidimo i kod automobila — sve se češće predviđa pad tradicionalne automobilske industrije onda kada tržištem zavladuju samovozeća kola, što nas opet dovodi do softvera. Softver će, zbilja, pojesti svet.

Naravno, ništa nije toliko jednostavno, ali hardver je već neko vreme mnogo dostupniji nego pre i ako radite na hardverskom proizvodu, pobrinite se da dovoljni broj resursa trošite na ono što će biti unutar njega, jer očigledno mnogi to ne rade.

Ovu temu su isto prošle nedelje sjajno obradili na a16z podcastu, pa koga zanima više detalja može da posluša.