Održan 13. Mobile Monday događaj u Srbiji – razvoj digitalnih proizvoda i VR u fokusu

Utisak MoMo #13 — Virtuelna realnost je postala sadašnjost

Zoja Stojković - 30. Mart, 2016.

Na prvom ovogodišnjem Mobile Monday održanom 28. marta u KC Gradu pričalo se o mobilnom razvoju, uspesima domaće aplikacije startapa polovniautomobili.com i virtuelnoj realnosti.

Prvi na bini bio je Eirik Stephansen, Product Director u Telenor Digitalu koji je govorio o Capture-u i kako jedna velika kompanija kreira poizvod pristupajući ideji kao startap koristeći lean model canvas.

Oni su pošli od potrebe korisnika za skladištenjem i organizovanjem fotografija.

Zatim su se fokusirali na probleme na koje nailaze korisnici, a to je da im se fotografije nalaze na više različitih uređaja, nemaju dovoljnu sigurnost skladištenja, imaju teškoće pri sortiranju dokumenata.

Rešenje su tražili od krajnih korisnika pomoću problemskih intervjua, zatim su rešenja predstavljali tim istim korisnicama i pitali ih za ocenu. Na taj način su potvrdili da li problem definisan kao polazna tačka za razvoj aplikacije, zaista i postoji, odnosno da li postoji potreba za ovakvim servisom.

Capture je servis koji predstavlja rešenje korisničkih potreba za čuvanjem i sortiranjem fotografija, video fajlova i dokumenata. Fokus je na tri funkcije: save, see, share. Glavna prednost je jednostavna upotreba kao i sigurnost podataka.

Startapi na početku kreću od postavljanja problema, zatim rade na njegovom rešenju zajedno sa krajnjim korisnicima i zajedno dolaze do optimalnog rešenja, tako da Capture možemo nazvati startapom u okviru Telenor grupe.

Telenor Capture – from idea to product from Mobile Monday Srbija

Aplikacija Polovni Automobili

polovniautomobili.com deo su Infostud grupacije i na Mobile Monday pričali su o prelazu sa desktopa na mobile aplikaciju, kao i na koje su prepreke nailazili na tom putu, koje greške su pravili i koje rezultate su ostvarili.

Ova ekipa je 2012. uvela aplikaciju za Android, a 2014. za iOS. Imaju 4.5 prosečnu ocenu na Google Play-u i u segmentu oglasnika su prvi na listi. Sredinom prošle godine imali su preko 50% poseta sa mobilnog telefona što govori o uspehu njihove aplikacije. Prva verzija aplikacija, koja je lansirana 2012, imala je 25.471 preuzimanja.

Trenutno imaju 204.495 aktivnih korisnika i 3.411.947 mesečnih poseta na androidu, dok su na IOS-u te brojke manje, ali sa rastućim trendom.

Nakon osvajanja tržišta njihov cilj je zadržavanje korisnika kroz održavanje visokog kvaliteta, testiranja korisničkog doživljaja i konstantnog učenja.

Tehnička pozadina

U početku su pravili greške u tehnologiji koju su primenjivali. Prva verzija API-ja napravljena je kao SOAP server, gde su se javili problemi sa interoperabilnošću i održavanjem. Nakon toga prešli su na JSON REST – jednostavniji i brži razvoj.

Njihovu celokupnu dokumentaciju možete pogledati na sledećem linku http://www.polovniautomobili.com/json/doc

Klijentsku pozadinu radi eksterni partner. Za obe platforme se koristi native razvoj. Za Android Java, a za iOS Objective C. Nisu korišćene platforme za razvoj hibridnih aplikacija, kao ni alati za cross-platform razvoj.

Sada je pravo vreme za VR

Ninoslav Adžibaba (VR Labs)  predstavio je AR i VR kao nešto čije vreme ne dolazi, već je uveliko počelo. 2012. Oculus je prikupio skoro 2.500.000 miliona dolara preko Kickstartera i od tada se VR vratio na velika vrata. Još 1960-ih godina su se vršila istraživanja i kreirali VR alati, a taj trend se nastavio i 1990-ih.

VR eko sistem, kako ga je nazvao Ninoslav, trenutno se nalazi u fazi ranih prihvatioca. Pretpostavlja se da će tokom sledeće godine preći u fazu masovnog korišćenja. Trenutno postoje jako velika ulaganja u VR i to od strane vodećih kompanija u svetu, kao što su: Samsung, HTC, Google, Facebook, Apple, Sony itd.

Sada je pravo vreme za VR jer je došlo do poklapanja razvoja tehnologije sa jedne strane i softvera, sadržaja i dostupnosti uređaja sa druge.

Ono što će izneti celu VR priču, prema njegovim rečima, su mobilni telefoni – predviđa se da će više od 70% iskustva sa VRom korisnici imati preko moblinih telefona.

Za 3-4 godine će doći do usvajanja VR-a koji će promeniti način na koji učimo, radimo i komuniciramo. Samo neke od oblasti koje će VR promeniti su: igrice, kulturološke i društvene inovacije, mediji, marketing, medicina, arhitektura, putovanja…

Zamislite da ste sada u 2007. i znate koji uspeh će doživeti iPhone, kao prvi touch mobilni telefon. Šta biste uradili sa tom informacijom? Mi se trudimo da na taj način posmatramo VR i u Startitu želimo da počnemo razmenu znanja, tako da što ćemo omogućiti dostupnost VR alata za sve one koje zanima da isprobaju i upozanju virtuelni svet.

Virtuelna Stvarnost – Talas koji dolazi from Mobile Monday Srbija

Pokrovitelj Mobile Monday događaja u Srbiji je kompanija Telenor.