Uz mašinsko učenje do dijagnoze depresije — preko tvog Instagram profila

Dva američka istraživača utvrdila su da postoji jaka korelacija između boja na fotografijama koje postavlja na Instagram i mentalnog zdravlja pojedinca.

Aleksa Vidović - 24. Avgust, 2016.

Dva američka istraživača, Endrju Ris i Kris Denfort, smatraju da se stanje vašeg mentalnog zdravlja može proceniti na osnovu slika koje postavljate na društvene mreže.

Istraživanje fotografija i depresije

Poznato je da podsvesno povezujemo boje sa emocijama. Prirodno povezujemo tamnije i sive boje sa negativnim osećanjima, a svetlije boje sa pozitivnim. Istraživači su utvrdili da ljudi koji boluju od depresije preferiraju mračnije boje.

Ovo je otvorilo intrigirajuću mogućnost da je možda moguće masovno dijagnostikovati depresiju analiziranjem fotografija koje ljudi postavljaju na društvene mreže, kao što je Instagram. Ali koliko pouzdana bi takva procena mogla da bude?

Dva američka istraživača utvrdila su da postoji jaka korelacija između boja na fotografijama koje postavlja na Instagram i mentalnog zdravlja pojedinca. Povezanost je toliko jaka da njih dvojica misle da bi se ovaj metod mogao koristiti za rano otkrivanje mentalnih bolesti.

Istraživači su za uzorak uzeli oko 500 ljudi koji rade na Amazonovom servisu Mechanical Turk i koji imaju Instagram naloge. Ljudi su dobili zadatak da popune različite upitnike, uključujući i standardni set pitanja za otkrivanje kliničke depresije. Zatim su ih pitali da iskoriste njihove fotografije sa Instagrama za istraživanje.

170 ljudi je pristalo, od kojih se ispostavilo da 70 ima kliničku depresiju. Zatim su ispitanici odgovorili na još neka pitanja o datumu svoje dijagnoze i stanju bolesti.

Prikupljanje slika sa Instagrama dalo je bazu od 40.000 fotografija, koje su zatim bile analizirane.

Za korisnike kojima nije dijagnostikovana depresija, istraživači su analizirali poslednjih 100 postavljenih slika. Za one sa depresijom, izabrali su poslednjih 100 slika postavljenih pre dobijanja dijagnoze.

Druga grupa ljudi upitana je da oceni koliko su uzete slike vesele ili tužne na skali od 0 do 5. Pored toga davali su subjektivne ocene o tome koliko im se slika dopada, koliko je zanimljiva i slično.

Istraživači su takođe slike ocenjivali objektivnim merilima, računajući najčešće nijanse, zasićenost boja, kontrast i slično. ovo pokazuje koliko je slika živopisna, i da li izgleda sivo ili zatamnjeno.

Takođe su računali prosečan broj ljudi po fotografiji koristeći softver za detekciju lica, sa pretpostavkom da je broj ljudi u slikama indikator društvenosti pojedinca.

Na sve to uračunali su i reakciju korisnika Instagrama, dodajući u računicu i broj lajkova i komentara na svakoj od slika.

Korelacija postoji

Naoružani svim ovim podacima, dva istraživača koristila su algoritam mašinskog učenja da uoče korelacije između depresije i osobina fotografija.

Otkrili su da ljudi u depresiji češće postavljaju slike u kojima preovladavaju plave, sive i mračnije boje, kao i da depresivni ljudi na slikama imaju u proseku manje lajkova od zdravih ljudi.

Instagram nudi razne filtere za fotografije, a među depresivnim ljudima najpopularniji je Inkwell, koji pretvara slike u crno bele, dok oni koji nemaju depresiju najčešće koriste filter Valencia, koji posvetljuje sliku.

Još jedan podatak pokazao se zanimljivim. Ocene drugih ljudi o tome koliko su slike tužne ili vesele, u slaboj su korelaciji sa depresijom korisnika.

Zanimljivo pitanje koje se postavlja je koliko uspešno ovaj algoritam može da pronađe depresivne ljude na Instagramu. Nakon dodatnih testiranja, istraživači su procenili njegovu uspešnost na oko 70%. To je znatno bolje u odnosu na lekare opšte prakse.

Istraživači se nadaju da će na ovaj način moći da mnogo ranije i preciznije detektuju mentalne bolesti, što bi otvorilo mogućnost za efektivnije lečenje.