Novi master plan Elona Maska — Tesla će biti konkurent Uberu, praviti automobile na solarni pogon

Tesla se, novim planom, i zvanično okreće sve više poslovanju u polju energetike, ali i deljenju automobila radi priuštivije vožnje.

Marija Gavrilov - 21. Jul, 2016.

Jutros (po našem vremenu) Elon Mask je objavio drugu verziju svog Master plana za Teslu, koji predstavlja nastavak na prvi, objavljen pre deset godina, sada u završnim fazama realizacije. U uvodu piše:

Prvi master plan koji sam napisao pre deset godina sada je u završnim fazama ostvarivanja. Nije bio toliko komplikovan [šali se, je l’ tako?] i u osnovi se zasnivao na:

1. Stvaranju automobila malog obima, koji je nužno skup

2. Korišćenju tog novca za izgradnju automobila srednjeg obima po nižoj ceni

3. Korišćenju tog novca za stvaranje priuštivog automobila velikog obima

I…

4. Obezbeđivanju solarne energije. Ne šalim se, ovo je bukvalno bilo na našem sajtu u poslednjih deset godina.

Razlog zašto smo počeli sa prvim korakom je zato što sam samo to mogao da priuštim od novca koji sam zaradio kroz PayPal. Mislio sam da su šanse za uspeh male i da ne želim da stavljam ničiji novac na kocku, samo svoj.

Lista uspešnih automobilskih kompanija je kratka. U 2016. broj američkih auto kompanija koje nisu bankrotirale je u totalu dva: Ford i Tesla. Započeti auto kompaniju je idiotluk, a započeti kompaniju koja proizvodi električne automobile idiotluk na kvadrat.

Tesla se, novim planom, i zvanično okreće sve više poslovanju u polju energetike, što je značajan strateški obrt. Mask je plan izložio kroz četiri osnovne tačke.

Prvo,

kroz, kako ga Mask naziva, “divan solarni krov sa baterijom”, planira da integriše proizvodnju i čuvanje energije u jednom proizvodu. Ovo je blisko već izloženom Maskovom planu da unese Powerwall u kuće, kako bi sami ukućani mogli da kontrolišu kada najviše energije troše u skladu sa cenom i delom dana.

Da bi ovo ostvarili, navodi se u planu, potrebno je ujediniti Teslu i SolarCity, kompaniju čijem upravnom odboru je Tesla poslala ponudu za prisvajanje.

Da podsetimo, Mask je suosnivač SolarCity-ja, kompanije koja dizajnira i instalira solarne sisteme, a vodi je Maskov rođak. Kompanija trenutno nije profitabilna i u dugovima je od više od tri milijarde dolara, te neki spekulišu da je Maskova ponuda samo pristizanje u pomoć u poslednjem času pred potpunu neodrživost.

Drugo,

izvršiti “teslizaciju” sveg zemaljskog transporta. Za sada su Tesle na putevima uglavnom ograničene na dobrostojeće batice iz Doline, a proizvodnja zahvata mali segment premium sedana i SUV-a. Prema novom planu, radi se na novim kombijima, velikim kamionima i gradskom transportu, recimo autobusima.

Autonomni kamioni nisu novost u Evropi, a ove nedelje je i prvi Mercedesov samovozeći autobus vozio ture sa amsterdamskog aerodroma.

Treće, 

i očekivano, kontinuirano unapređivanje hardvera koji će omogućiti punu autonmnost vozila uz zaštitu za vozače koja bi, kako piše, omogućila da auto nastavi bezbedno da se sam kreće, čak i ako se neki od sistema u njemu pokvari.

Pod ovom tačkom se Mask i indirektno osvrnuo na prvi smrtonosni sudar, navodeći da je “kada se koristi ispravno, autopilot već značajno bezbedniji od samih vozača”. No, upitno je da li postoji dovoljan statistički uzorak na osnovu koga može porediti ova dva  i dokazati tvrdnju, za sada.

Četvrto,

vozači Tesle moći će da dele svoje vozilo sa drugima kada ga ne koriste i tako zarade novac. Dodavanjem svog vozila na listu Tesline flote preko mobilne aplikacije, korisnici će moći da izdaju svoj auto drugima i, veruje Mask, “tako smanje punu cenu vlasništva automobila do granice gde će svako moći da poseduje Teslu”.

Ovo je zanimljiv potez ne samo za Teslu, već i kompanije koje doživljavaju “uberizaciju” i žele da uzmu deo kolača koji ekonomija deljenja kreira u oblasti transporta.

Kao što smo pisali, Google i Apple se već nadmeću sa Uberom u osvajanju budućnosti samovozećeg transporta, a biće zanimljivo pratiti kako se Tesla snalazi u ovim vodama, uzevši u obzir da dominacijom nad operativnim sistemima, Apple i Google imaju prednost u stvaranju sistema koji će se lakše integrisati sa svim što milioni postojećih korisnika već redovno koriste.

***

Ako se interesujete za oblast samovozećih kola kao i mi, a niste ispratili sve naše tekstove, možete ih sve pronaći ovde.